Velkommen BSK Orientering

Bli med på orientering – en aktivitet for hele kroppen og hodet!
Orientering kombinerer fysisk aktivitet med utfordrende problemløsning, og passer for både barn, ungdom og voksne. Her får du muligheten til å utforske naturen, trene utholdenhet og styrke, samtidig som du utvikler evnen til å lese kart og ta raske beslutninger. Som medlem får du tilgang til organiserte treninger, konkurranser og et inkluderende miljø, der mestring og sosialt samvær står i sentrum. Meld deg inn, og opplev gleden ved å navigere gjennom skog og mark sammen med andre orienteringsentusiaster!

Kontaktpersoner

Simen Røra Skogstad

Sportsadministrator Fotball, Friidrett og Orientering

Telefon: 959 10 353
E-post: simen@bsknc.no

Orienteringsstyret

RolleNavnEpostMobil
LederPål Christian Ingierdpingierd@gmail.com911 42 521
NestlederRalph StreetRalphRstreet@gmail.com911 57 056
SekretærKristin Benbergkristinbenberg@gmail.com472 70 923
ØkonomiHilde Andersson Hirschhilde.andersson.hirsch@hellyhansen.com908 55 126
SportsligAnders Visteranders_vister@hotmail.com902 89 575
Rekrutt og utdanningCarl Godager Kaascwkaas@gmail.com416 78 180
KartMats Lindaasmlindaas@icloud.com947 92 712
Tur-orienteringTobias LiumTobiasLium78@gmail.com90360 936

Vi tar gjerne imot nye medlemmer, og innmeldingsprosedyren er enkel.

For å melde deg inn i O-gruppa må du først og fremst være medlem i Bækkelagets Sportsklub (BSK). Deretter kan du melde deg inn i o-gruppa og eventuelt andre grupper i BSK. Du melder deg inn i BSK og velger idrettsgrener her: 

Skal du delta på løp, må du manuelt opprette en profil på Norges Orienteringsforbund sin løsning Eventor, hvor du melder deg på løp. Dette er frikoblet fra det offisielle medlemsregisteret, og kun nødvendig når du skal delta på løp. Les mer om Eventor her.

BSK-Postplukker’n

– et fantastisk turorienteringstilbud i Sør- og Østmarka

Dette tilbudet tar deg til plasser du ikke visste eksisterte. Gjør søndagsturen din litt mer spennende, og ta noen tur-o-poster på veien! 

Bækkelagets SK Postplukker’n 2025 er nå i salg!

I år har vi mange flotte turer, som er egnet både for tur med barna, den uerfarne, og den drevne turorienterer. For uerfarne turorienterere kan vi anbefale å laste ned tur-o-app’en, som ved hjelp av GPS hjelper deg i orienteringen. 

Hefte med alle de trykte kartene kan bestilles fra vårt område på turorientering.no, eller kjøpes hos Kulturarena Nordstrand på Sæter.

  • Kulturarena Nordstrand, 
    Ekebergveien 243 (googlemaps)  


På turorientering.no kan du lese mer om nyheter knyttet til vårt turorienteringstilbud, opprette profil, laste ned den nye appen til mobil, kjøpe og laste ned enkeltturer og mye mer.   

Løp og stafetter

I BSK er vi opptatt av å løpe o-løp og stafetter. Under finner du litt informasjon om hvordan du melder deg på, og lenker til viktige ressurser.

All påmelding til løp og stafetter gjøres i Norges Orienteringsforbund sitt system, Eventor. Her finner man også terminlista med alle terminfestede arrangementer, og man kan se innbydelser, startlister, resultatlister og annen viktig informasjon om arrangementene. 

Internarrangement i BSK, samt samlinger og aktiviteter i regi av kretsen, finner man ikke i terminlista, men under «Klubben». Direkte link her.

Du må opprette en bruker i Eventor for å melde deg på løp. I registreringsprosessen må du velge at du er medlem i Bækkelagets SK. Påmelding til løp gjøres deretter ved å klikke seg inn på det løpet man ønsker å melde seg på, og følge lenken for påmelding. 

Startkontingenter etterfaktureres til klubben, og avhengig av hvilken aktivitetsavgift du betaler, vil klubben på slutten av sesongen innkreve egenandeler for utlagt startkontingent (fra 0 til 100%, avhengig av nivå på aktivitetsavgift).

Hva trenger jeg for å løpe o-løp?

Det eneste du trenger, er å være registrert medlem i BSK. I de fleste o-løp er det ikke tillatt å delta med mindre du er medlem i en klubb registrert i Norges Orienteringsforbund.

På o-løp benyttes elektronisk tidtaking. Det gjøres med en stemplingsbrikke som løperen har med seg i skogen. De fleste som deltar, eier sin egen brikke, og opplyser om brikkenummeret ved påmelding. Dersom du ikke har egen brikke, kan du la feltet stå tomt, og du vil få leie en brikke av arrangøren. 

Skal du kjøpe egen emiTag, kan det gjøres i webshopen under. emiTag er for øvrig eksakt samme brikke som benyttes til tidtaking på skirenn, så har man brikke fra skirenn, kan denne også brukes.  

Lenke til webshop: 

Klubbtøy

O-gruppa har høykvalitet trenings- og konkurransetøy i klubbdesign fra Noname. I tillegg har vi, gjennom Noname, også rabattavtale på øvrig Noname-sortiment, Barku orienteringssko og Silva-kompass.  Vi oppfordrer sterkt til bruk av klubbtøy på arena og i konkurranser. 

Bestilling

For BSK-klær gjøres det en hovedbestilling vinter/vår, med leveranse før sesongstart. Vi har også et lite lager liggende for omgående levering. Her har vi også noen utgåtte modeller til nedsatt pris.   

Ta kontakt med Aasne (aasne.hoksrud@gmail.com) dersom du ønsker å kjøpe klær fra lagerbeholdningen, eller har spørsmål rundt kjøp av klær.

NB: Før du legger bestilling hos Noname, oppfordrer vi alle til å sjekke om plagget du har tenkt å kjøpe, finnes på lager, og bestille derfra via Aasne dersom vi har din størrelse. For å ikke binde opp for mye kapital i lager, vil vi gjerne selge unna det som finnes på lager først. Da får du også raskere levering. 

Lagerbeholdningen vår finner du her

Har vi ikke dine plagg på lager, så bestiller og betaler du direkte på Noname sin webshop. Her må du logge inn med klubbkode som er lagt på Spond/Messenger eller du kan få av Aasne (aasne.hoksrud@gmail.com):

BSK webshop hos Noname

Merk at siste bestillingsfrist hos Noname er onsdag 05. mars 2025. 

Alle bestillinger fra Noname pakkes per ordre, men leveres samlet til klubben. Vi deler så ut dette på trening så fort det ankommer. Alternativt kan de hentes i Dovresvingen 29. Forventet leveringstid 6-8 uker etter bestillingsfristens utløp.  

Priser og betaling:

Logg inn på webshop for å se sortiment og priser. Noen plagg har redusert pris på barnestørrelser. Legg ønskede varer i handlekurv og fullfør kjøpsprosess. Betaling må gjøres med kort i kjøpsøyeblikket.  

Rabatter og gratisplagg:

Alle nye betalende medlemmer får en gratis BSK løpstrøye (Battle) i velkomstgave. De som trenger voksenstørrelse (større enn 160) bestiller og betaler denne selv, og får refundert kostnaden av klubben.  De som skal ha barnestørrelser (opp til 160) trenger ikke bestille men får trøye utdelt på trening. 

For å fremme bruken av klubbtøy så subsidierer BSK i tillegg 20% av prisen på utvalgte produkter for medlemmer 16 år og yngre, samt for studenter. For å få denne rabatten må du først betale varene i webshopen til full pris, og deretter be om refusjon av de 20% gjennom klubbens refusjonsskjema med ordrebekreftelsen som bilag.

20% rabatt gjelder følgende produkter: 

  • Løpstrøye (Battle shirt)
  • Løpsbukse, knekort (Terminator)
  • Overtrekksjakke (Running Jacket Plus)

Størrelser

De fleste plagg finnes i størrelser fra 130 til XXL. UX betyr Unisex modell. Damemodell finnes for enkelte modeller og størrelser.  Jevnt over er størrelsene kanskje litt små både i lengde og bredde, så er du i tvil gå opp en størrelse. Vi anbefaler at du kontakter andre klubbmedlemmer som allerede har kjøpt klær fra noname for å prøve størrelse slik at bestillingen blir korrekt. Det er ikke mulig å returnere spesialbestilte klær som ikke passer.

Rabattavtale på øvrig sortiment samt o-sko og kompass

Som del av avtalen med noname kan du som BSK medlem også bestille fra noname og barku sitt generelle sortiment med 20% rabatt, og Silva kompass med 10% rabatt.  Dette bestiller du i så fall direkte fra noname nettbutikk eller barku nettbutikk og leveres direkte til deg utenfor klubbsortimentet beskrevet over.  Dette kan gjøres når som helst gjennom året.

Ta kontakt med Aasne (aasne.hoksrud@gmail.com) for å motta rabattkoden som må brukes eller om du har noen spørsmål.

Merk vedr kompass: Råtasser og ungdom har mulighet til å kjøpe

Dugnadsarbeid

O-gruppa er helt avhengig av frivillig innsats for å sikre inntekter og for å opprettholde aktivitetstilbudet.

Vår suverent viktigste inntektskilde er Norway Cup hvor det forventes at alle medlemmer og foresatte deltar i dugnadsarbeidet. I tillegg er vi avhengige av at våre medlemmer engasjerer seg i våre øvrige arrangement og aktiviteter – så svar JA! når noen spør deg om å bidra.

Løp og arrangementer

O-gruppa arrangerer hvert år ett eller flere o-løp. For å få til dette trenger vi mannskap i form av løpsleder, løypelegger, postutsettere, arenarigging, kakebakere, salgsbod osv. Dette bringer litt inntekter til o-gruppa, men er først og fremst viktig å gjøre for å opprettholde aktivitetstilbudet for våre medlemmer. 

Våre normale arrangementer gjennom året er: 

  • Et løp i Oslo City Cup i april (sprintcup)
  • BSK sitt kretsløp på vårparten
  • BSK sin sommeravslutning i juni
  • BSK sitt klubbmesterskap i oktober

Stolpejakten

Stolpejakten er en viktig inntektskilde og rekrutteringsarena for klubben. Stolpejakten driftes av en Stolpejaktkomiteen i o-gruppa som består av frivillige medlemmer. Oppgavene går ut på å ha ansvaret for at Stolpejakten blir gjennomført, være i kontakt med Stolpejaktorganisasjonen sentralt, ulike støttespillere samt sette ut og vedlikeholde stolper i nærmiljøet. 

Turorientering

Turorientering er nytt i klubben fra 2020 og seiler opp til å bli en av våre viktigste inntektskilder framover. Turorienteringen driftes av turorienteringskomiteen i o-gruppa. Oppgavene går ut på å ha ansvaret for at turorientering blir gjennomført, og inkluderer å lage opplegget, sørge for at poster settes ut og vedlikeholdes, turorienteringspakker selges osv.

Norway Cup

Norway Cup er o-gruppas viktigste inntektskilde. For hvert skift som jobbes får o-gruppa en dugnadsinntekt. På toppen av dette får vi nyte godt av hovedklubbens støtteordninger for kartproduksjon, garderobestøtte, utdanning, trenerlønn, toppidrettsstøtte til eliteutøvere, administrasjonstjenester, klubbkontorer etc. Disse godene er verdt mange hundretusen kroner som vi ikke hadde hatt uten Norway cup. For å opprettholde goodwill til fortsatt å motta disse godene, er det viktig at o-gruppa gjør en innsats som legges merke til på NC. 

I O-gruppa har vi blitt enige om å etterstrebe at hvert enkelt medlem jobber 5 skift på Norway Cup. Om man ikke klarer 5 skift er det uansett viktig at man bidrar så mye man kan. Ett skift er bedre enn ingen.

Det finnes mange ulike arbeidsoppgaver, så her kan man finne noe som passer for alle og enhver. Man kan stå på parkering, i kiosk, matserveringen, speaker, innsjekk, vakt, sykkelbud osv. Det finnes også oppgaver for de yngre barna. Hvordan skiftene oppfylles varierer, men generelt sett er en dag delt i to skift. 

Det er også mulig å tjene noen tusenlapper selv, samt få årets «AK-kleskolleksjon» ved å melde seg til tjeneste i AK (arrangementskomiteen) i Norway Cup. Da får du en av de ledende jobbene i turneringen, og jobber morgen til kveld hele Norway cup-uken. Dette vil også gi ekstra gode dugnadsinntekter til o-gruppa.

Det forventes at O-gruppas medlemmer setter av noen dager denne uka til dugnadsjobbing. Dette er en veldig hyggelig dugnad, og avtaler man internt hvilke dager og skift man ønsker blir det også sosialt. Mat får man også:). Alle som jobber et visst antall skift i Norway cup vil også motta mannskapsgave fra hovedklubben. Barna vil i tillegg få gavekort.

Påmelding til dugnaden gjøres på nett når påmeldingsportalen åpner på vårparten. Følg med!

Relaterte nyheter

Våre partnere